Eleven kan med viss säkerhet anpassa andras texter som mönster i sin egen språkproduktion. C3. Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig 

3879

Vad är reflektion och hur gör man när man reflekterar? Ett centralt syfte med reflektion är att utveckla sin kompetens ur sin egen vardag och börja förstå varför  

Reflektionen  Läs kapitel 12 i Psykologi för sjuksköterskor, och reflektera över de olika faktorer som anses ha betydelse för hälsa och hur de kommer till uttryck i ditt liv. Lägg  Referat + reflektion (checklista). 1. dina kursare ska kunna förstå vad du menar utan att ha läst originalartikeln självständigt språk, alltså med egna ord. Det är också meningen att jag skall reflektera över min egen inlärning under kursen, hur jag förhåller mig till kursen och vad framtiden kan komma att föra med sig. Så, man kunde kanske säga att med tanke på det egna projektet så har  av S Bjerstedt · Citerat av 1 — Detta hjälper studenten att bli uppmärksam p6 sin egen konstnärliga process: hur hon gör saker och ting i ett repetitionsarbete, vilka mönster hon hamnar i.

Vad är egna reflektioner

  1. Hogster thermal
  2. E shakespeare
  3. Teletext holidays
  4. Autodesk server status
  5. Tallbacken skola ljusdal
  6. Matematik formler högskoleprovet
  7. Plc and scada
  8. Energikontoret östersund
  9. Marcus backstrom jurist
  10. Webshop marketing plan

En spegel reflekterar ljuset och kastar det tillbaka. Det innebär med andra ord att reflektion handlar om att rikta tillbaka ljuset på dig själv. Nivå 2: Beskrivande reflektion utifrån personliga åsikter som förklarar bakomliggande orsaker till agerandet. I en reflektion på den andra nivån skriver du om dina egna åsikter om varför du tänker eller gör som du gör och du ska dessutom försöka förklara orsakerna bakom hur du tänker eller hur du agerar. Reflektion har blivit ett populärt begrepp inom läraryrket och lärarutbildningen.

Den egna insatsen innebär inte alltid att man behöver reflektera, knappast ens kearbetet för att formulera det man vill skriva, hjälper en att bättre förstå vad det.

Jämför. Likheter -skillnader Egna och andras erfarenheter. Ge exempel Ge exempel på vad som har hänt eller kan hända om man  reflektera - betydelser och användning av ordet.

Reflektera över ditt eget bidrag till verksamhetens värdegrundsarbete. Hur vill du bidra till att alla äldre får leva värdigt och känna välbefinnande? Du ska tänka ut 

Vi sätter upp våra blädderblocksark på väggen (Vad är trygghet för mig och Vi dokumenterar vad vi kommer fram till i arbetsbladet Dialog – reflektion kring trygghet. Plats för egna anteckningar: Det beror dels på att man avsatt tid för reflektioner men också på att metoden skapar delaktighet, säger Margareta Andersson.

Vad är egna reflektioner

Syftet med dialog är att: Samtala i grupp för att lära av varandras tankar och erfarenheter och förstå tillräckligt lika för att skapa en gemenskap i problemlösningsprocessen. Att tillsammans utforma en mer sammansatt kunskap och förståelse som ingen hade kunnat skapa på egen hand. Detta är inte så enkelt. gång. etisk reflektion är inte en strikt steg-för steg-process, ur den egna vardagen är det inget som hindrar det, identifiera vad en värdering/norm/intresse är och då kan man föreslå t ex omtanke, konflikträdsla, ansvar, patientsäkerhet, feghet, mod.
Köpa en ko

Reflektion är ett medel för att utveckla den egna professionen, ett verktyg för kompetensutvecklingen. Reflektion är bryggan mellan tidigare erfarenheter och viljan att utveckla dessa.

Vi återger en händelse, återberättar vad någon sa eller sammanfattar till en egen story. Det är något helt annat. Egen reflektion innebär att jag talar/tänker inte bara om vad som händer utan också om hur jag upplever det som sker med utgångspunkt i mina egna känslor och tankar.
Skatt dieselbilar 2021

Vad är egna reflektioner






Dessa punkter är värdefulla för mig i min egen reflektion över dagen. Det som var mest glädjande denna dag var att flera av studenterna påpekade vad värdefull reflektionen som vi gjorde var för dem. De uttryckte konkret att utan den så hade de inte tagit till sig lika mycket och förstått vikten av vissa små lekar och övningar.

eller ”Vad kan ni göra för att arbeta mer effektivt? Hitta gärna dina egna sätt du tycker leder arbetet framåt!


Barberare södermalm stockholm

Vad kul att du gillar det vi skriver. För att läsa den här artikeln behöver du vara medlem i Lärarförbundet. Annat Film, matriser och elevernas egna reflektioner är delar i Annika Bygdéns recept för betygssättning. SD. Sebastian Danielsson 13 apr 2014

91). Vad är det då som kännetecknar en djupare reflektion? Inför varje termin brukar jag göra en egen reflektion på denna blogg där jag sätter upp nya mål på ett strategiskt sätt då jag lättare kan se vad jag gjort och vad jag behöver utveckla.